Mi tehető AES üzemszünet esetén?: Eljárásrend az elektronikus exportvámeljárások fennakadásának kezelésére - Vámprogram
Mi tehető AES üzemszünet esetén?: Eljárásrend az elektronikus exportvámeljárások fennakadásának kezelésére
Az exporttevékenység gördülékeny lebonyolításához elengedhetetlen az elektronikus vámeljárási rendszer, az AES (Automated Export System) zavartalan működése. Azonban bármely informatikai rendszer esetében előfordulhatnak működési zavarok, így a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részletes üzemszüneti eljárásrendet dolgozott ki az AES rendszer átmeneti kieséseinek kezelésére.
Mikor alkalmazandó az AES üzemszüneti eljárás?
Az üzemszüneti protokoll kétféle rendszerhiba esetén lép életbe:
- ha a NAV váminformatikai rendszere nem üzemel, vagy
- ha az ügyfél saját exportnyilatkozat-kezelő szoftvere válik működésképtelenné.
A rendszerleállás hosszától és időpontjától függően ügyfeleinket az IT Helpdesk e-mailben értesíti, és a NAV honlapján is megjelenik a hivatalos tájékoztató. Egyben a tagállami kommunikáció is megtörténik.
Az eljárás menete kiviteli vámhivatalnál
Amennyiben az ügyfél saját rendszerében történik meghibásodás, a „Gazdálkodó rendszerét érintő üzemszüneti eljárás bejelentése” nyomtatványt kell benyújtani a kiviteli vámhivatalhoz. Az engedélyezés után a papíralapú vámeljárás a BC-EAD (Business Continuity – Export Accompanying Document) és BC-EAD LoI dokumentumok kitöltésével történik.
Ha viszont a NAV rendszere válik elérhetetlenné, kizárólag papíralapú vámeljárásra van lehetőség a fent említett dokumentumokkal. Ezeket a vámhivatal az üzemszünet azonosítójával (BCP ID) látja el, és visszaadja az ügyfélnek a továbbszállításhoz.
Kilépési vámhivatali eljárás
Papíralapon indított export esetén a kilépés is papíralapú. A kilépési vámhivatal záradékolja a BC-EAD dokumentumokat, majd azok visszakerülnek a kiviteli vámhivatalhoz. Elektronikus eljárás esetén, ha csak a kilépési hivatal rendszere esik ki, akkor az ügyfél köteles az MRN-számot és a kísérődokumentumokat akár nyomtatva, akár digitálisan bemutatni.
Utólagos elektronikus adatszolgáltatás
Az AES rendszer újraindulása után az ügyfélnek 7 napon belül elektronikus formában (IE515 üzenet) be kell küldenie az exportnyilatkozat adatait, hivatkozva a BCP ID-ra. A NAV válaszüzenetekkel (IE528, IE529, IE599) igazolja vissza az eljárás státuszát. Ha 90 napon belül nem érkezik vissza a kilépési igazolás, akkor a NAV manuálisan keresi meg a nyilatkozattevőt.
Az AES üzemszüneti eljárásrend célja, hogy az exportfolyamat jogszerűsége és folyamatossága még informatikai fennakadások esetén is biztosított legyen. Az eljárásrendszer részletes szabályozása lehetővé teszi, hogy az EU-s és nemzetközi kereskedelem adminisztrációja ne szenvedjen maradandó zavart, így támogatva a gazdasági szereplők működését.
Az alábbi linkeken tudja megtalálni a kitöltendő okmányokat:
- Üzletmenet folytonosság tételjegyzék: letöltés
- Üzletmenet folyotonosság kiviteli kísérőokmány-BC-EAD: letöltés
Forrás: Üzemszünet-ügyfél-tájékoztató