Vége a türelmi időszaknak - Mi a teendő, ha hív a NAV az online számla eltérések miatt? - Vámprogram
Vége a türelmi időszaknak - Mi a teendő, ha hív a NAV az online számla eltérések miatt?
Mától mintegy egymillió vállalkozás valamennyi egymás közötti ügyletének számlaadatait látja az adóhivatal. Tegnap pedig lejárt a szankciómentes időszak is, most már minden érintettnek regisztrálnia kellett az online számla rendszerben. A nem teljesített adatszolgáltatások esetén, számlánként mától akár 500 ezer forintos mulasztási bírságot szabhat ki az adóhatóság az adózó felé.
A NAV Online Számla rendszerében valós időben kell adatot szolgáltatnia minden magyar vállalkozásnak a magyar adóalany vevőknek kiállított számlákról. Függetlenül attól, hogy van-e áfa, vagy pedig áfamentes a termék vagy szolgáltatás.
A következő lépcső, 2021 januárjától, hogy már minden számlát, tehát még a magánszemélyek részére kiállítottakat is le kell majd jelenteni a NAV felé, így ezeket is látja majd az adóhivatal, de itt is lesz egy három hónapos szankciómentes időszak március végéig.
Hogyan előzhetjük meg az adóhatósági kérdéseket, a jogkövetési vizsgálatot?
1. Számláink folyamatos monitorozása
Győződjünk meg róla, hogy minden jelentésköteles számla jelentésre került a NAV felé. Fokozottan szükséges figyelni és ellenőrizni a számlajelentéseket, pl. internetleállás, üzemszünet, programhiba fennállását követően. Az elmulasztott adatszolgáltatást a hiba elhárítását követően azonnal pótolni szükséges, tekintve, hogy az Adóhatóság a vevőink belföldi áfaösszesítő nyilatkozatából (M-lap) értesül a számla létezéséről.
A 2020. júliusi 1-i változások kapcsán a számla adattartalmát leképező XML fájl struktúrája mellett az adatszolgáltatás titkosítása és a végpontok megadása is megújult. A verzióváltások okán is mindenképpen ajánlott az adatszolgáltatások sikerességének az ellenőrzése.
2. Számlaadatok helyességének ellenőrzése
A sikeres adatszolgáltatás megtörténte még nem garantálja a jogszabálynak megfelelő riportálási kötelezettség teljesítését, az Online Számla felületre történő számlaadat befogadása csupán félsiker.
A leggyakoribb problémák, amelyek hamar szemet szúrnak a NAV-nál:
- Nem arra a partnerre történik a jelentés, akinek kiállítottuk a számlát
- Érvénytelen vagy karakterhibás adószámot adunk meg
- A számlaszám nem karakterpontosan kerül jelentésre
- A teljesítési dátum helyett a számla kelte kerül megadásra
Milyen következményekkel járhat a hibás vagy hiányos online számla jelentés?
Amennyiben telefonos megkeresést kapunk a fentebb részletezett eltérések miatt az Adóhatóságtól, első körben a körülmények tisztázásra és javításra szólít fel bennünket az adóhivatal. Amikor sem a számlakiállítónál, sem a befogadónál nem eredményes az adóhivatali adategyeztetés, és a NAV nem kap kielégítő választ arra vonatkozóan, hogy miből adódik az online számla jelentés és az M-lap adatai közti eltérés, úgy jogkövetési vizsgálat indulhat.
A jogkövetési vizsgálat során a számlaadat-szolgáltatási folyamatok feltérképezése mellett a NAV szélesebb körű ellenőrzést folytat, melynek során előtérbe kerülhet:
- a vállalatirányítási rendszer (ERP) működése,
- a számlázó program zártságára vonatkozó nyilatkozat,
- az adatexport előállításának képessége és helyessége,
- a számlakép és az azt leképező xml fájl egyezősége,
- számlázási folyamatok működése,
- nyilvántartások jogszabályokban előírt megfelelősségének vizsgálata (pl: ÁFA analitika).
Az adatszolgáltatás minőségét adóügyi és informatikai szempontból is ellenőrizni szükséges. Ezzel lehet bizonyosan megfelelni az Áfatörvénynek és a NAV által közzétett fejlesztői dokumentációban foglalt követelményeknek. Kérdezni ebben a fázisban sem haszontalan, segítségünkre lehet az adózás és az informatika terén is jártas szakértő.
Forrás: ado.hu, adozona.hu