Mi tehető AES üzemszünet esetén?: Eljárásrend az elektronikus exportvámeljárások fennakadásának kezelésére

2025/05/05

Az exporttevékenység gördülékeny lebonyolításához elengedhetetlen az elektronikus vámeljárási rendszer, az AES (Automated Export System) zavartalan működése. Azonban bármely informatikai rendszer esetében előfordulhatnak működési zavarok, így a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részletes üzemszüneti eljárásrendet dolgozott ki az AES rendszer átmeneti kieséseinek kezelésére. 

 

Mikor alkalmazandó az AES üzemszüneti eljárás?


Az üzemszüneti protokoll kétféle rendszerhiba esetén lép életbe:

  • ha a NAV váminformatikai rendszere nem üzemel, vagy
  • ha az ügyfél saját exportnyilatkozat-kezelő szoftvere válik működésképtelenné.

A rendszerleállás hosszától és időpontjától függően ügyfeleinket az IT Helpdesk e-mailben értesíti, és a NAV honlapján is megjelenik a hivatalos tájékoztató. Egyben a tagállami kommunikáció is megtörténik.

Az eljárás menete kiviteli vámhivatalnál


Amennyiben az ügyfél saját rendszerében történik meghibásodás, a „Gazdálkodó rendszerét érintő üzemszüneti eljárás bejelentése” nyomtatványt kell benyújtani a kiviteli vámhivatalhoz. Az engedélyezés után a papíralapú vámeljárás a BC-EAD (Business Continuity – Export Accompanying Document) és BC-EAD LoI dokumentumok kitöltésével történik.
Ha viszont a NAV rendszere válik elérhetetlenné, kizárólag papíralapú vámeljárásra van lehetőség a fent említett dokumentumokkal. Ezeket a vámhivatal az üzemszünet azonosítójával (BCP ID) látja el, és visszaadja az ügyfélnek a továbbszállításhoz.

Kilépési vámhivatali eljárás


Papíralapon indított export esetén a kilépés is papíralapú. A kilépési vámhivatal záradékolja a BC-EAD dokumentumokat, majd azok visszakerülnek a kiviteli vámhivatalhoz. Elektronikus eljárás esetén, ha csak a kilépési hivatal rendszere esik ki, akkor az ügyfél köteles az MRN-számot és a kísérődokumentumokat akár nyomtatva, akár digitálisan bemutatni.

Utólagos elektronikus adatszolgáltatás


Az AES rendszer újraindulása után az ügyfélnek 7 napon belül elektronikus formában (IE515 üzenet) be kell küldenie az exportnyilatkozat adatait, hivatkozva a BCP ID-ra. A NAV válaszüzenetekkel (IE528, IE529, IE599) igazolja vissza az eljárás státuszát. Ha 90 napon belül nem érkezik vissza a kilépési igazolás, akkor a NAV manuálisan keresi meg a nyilatkozattevőt.


Az AES üzemszüneti eljárásrend célja, hogy az exportfolyamat jogszerűsége és folyamatossága még informatikai fennakadások esetén is biztosított legyen. Az eljárásrendszer részletes szabályozása lehetővé teszi, hogy az EU-s és nemzetközi kereskedelem adminisztrációja ne szenvedjen maradandó zavart, így támogatva a gazdasági szereplők működését.
 

Az alábbi linkeken tudja megtalálni a kitöltendő okmányokat:

  • Üzletmenet folytonosság tételjegyzék: letöltés
  • Üzletmenet folyotonosság kiviteli kísérőokmány-BC-EAD: letöltés

Forrás: Üzemszünet-ügyfél-tájékoztató

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.