Gyökeres változások a számlaadat-szolgáltatásban: Júliustól senki sem mentesül

2020. máj. 7.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2018. július 1-jétől tette kötelezővé a valós idejű adatszolgáltatást a legalább 100 ezer forint áthárított áfát tartalmazó, belföldi adóalanyok közötti ügyletekről kiállított számlákról. A rendelet szemmel láthatóan elérte célját, hiszen az állam gazdaságfehérítő intézkedésnek köszönhetően, már első évben 200-250 milliárd forint extra bevételt könyvelhetett el.

Azóta a jogszabály számos módosításon esett át, az Országgyűlés elfogadott javaslata szerint idén 2 lépcsőben terjesztik ki a számlák körét: 

  1. 2020. július 1-től törlésre kerül a 100 000 Ft-os áfa értékhatár, azaz minden belföldi adóalanynak minden kiállított számlaadatát kötelező továbbítani az adóhatóság részére.  

  1. 2021. január 1-től pedig az adatszolgáltatási kötelezettség kiterjed magánszemélyek részére kiállított számlákra is. 

A jogszabály módosítás kihívást jelent minden vállalkozás számára, hiszen 2020. júliusától kivétel nélkül minden vállalkozó és vállalkozás érintetté válik, aki belföldi vállalkozás részére állít ki számlát.  

Az Áfa törvény több lehetőséget biztosít a vállalkozásoknak, hogy adatszolgáltatási kötelezettségüknek eleget tegyenek. Az Online Számla adatszolgáltatás teljesíthető: 

  1. saját számlázó szoftver használatával, mely rendelkezik saját vagy integrált adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez szükséges funkcióval, vagy 

  1. kézi számlatömbben kiállított számlák esetén, online, manuális számlaadat rögzítéssel. 

A vállalkozások kizárólagos felelőssége, hogy a számlaadatok határidőn belül és hibátlanul továbbításra kerüljenek a NAV Online Számla rendszerébe. Éppen ezért egyre fontosabbá válik, milyen számlázó programmal történik a számlák kiállítása, hiszen mulasztás esetén az adóhatóság több százezer forintos bírsággal sújthatja a vállalkozásokat.  

Nem szükséges számlázó szoftvert váltani az Online Számla adatszolgáltatási bírság elkerüléséhezA szoftver piac számos alternatív lehetőséget kínál: 

  1. Saját számlázó szoftver helyett használható a NAV Online Számlázó programja, méghozzá ingyenesen. Ez azonban elsősorban a mikro- és kisvállalkozások általános számlázási igényeinek felel meg.  

  1. Másrészt beszerezhető olyan külső szoftver, illetve webes számlázási megoldás, mely eleget tud tenni az adatszolgáltatásnak. Azaz lecserélhető a jelenleg használt számlázó rendszer, viszonylag gyorsan és nem is túl magas költségek mellett.  

 

Régens VATapp

Bízza rá az adatküldési feladatokat a meglévő ERP vagy számlázó rendszerhez integrálható megoldásunkra, a VATapp-ra! 

  • Meglévő számlázó rendszeréhez kényelmesen integrálható 

  • Különböző fájlformátumokat és fájlküldő protokollokat támogat 

  • A számlaadatokat jogszabálynak megfelelő XML adatformátumba konvertálja 

  • Biztosítja a számlaadatok teljeskörű védelmét 

  • Szűrési lehetőségekkel támogatja az ellenőrző kimutatások lekérdezését   

  • Fogadja és tárolja a NAV elektronikus válasz üzeneteit 

 

Csatlakozzon Ön is partnereink köréhez, akik a Régens VATappra bízták az online adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését! 

Kérjen ingyenes igényfelmérést szakértő tanácsadóinktól az alábbi elérhetőségeink bármelyikén: 

Honlap:  www.regens.com/vatapp 

Email:  szamlazo@regens.hu 

Telefon: +36 1 205 3090 

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.