Összeszedtük a VMI készletgazdálkodási rendszer előnyeit - mutatjuk!

2021/ 13/09

A Vendor Managed Inventory (röviden VMI) a beszállító raktári készletének kezelése, egy, az értékesítő által működtetett készletgazdálkodási rendszer.
Lényege abban áll, hogy a továbbra is a beszállító tulajdonában maradó készleteket a logisztikai szolgáltató kezeli. Mindez az átvevőtől (tehát a gyártó, vagy kereskedő cégtől) optimális távolságon belül történik. 

A VMI rendszer működése legtöbb esetben bizományi készletek kezeléséhez és hatékony vámkezelési folyamatokhoz kapcsolódik. Ezek a rendszer legfőbb előnyei.

A rendszer részei:
•    Előzetes tervezésen alapuló raktárfeltöltés
•    Valamennyi csomagolóanyag beszerzése és minőségi kontrollja
•    Egy kapcsolat - egy számla
•    Felesleges csomagolóanyag beszerzés korlátozott kockázata 
•    Valamennyi szállító kezelése

A rendszer általános előnyei:
•    Csökken a működő tőke mennyiségi igénye
•    Csökkennek a kezelési, adminisztrációs költségek
•    Csökken a raktárkészlet
•    Minőségellenőrzés
•    Gyors készletfeltöltés

Miért is jó a vevő (gyártó- vagy kereskedelmi cég) számára ez a rendszer?
•    könnyen tervezhető beszerzés
•    a megrendelések gyors teljesítése
•    készlet csökkentés (csökkenő raktározási költségek)
•    gyártási hiányok minimalizálása
•    rugalmas működés és alkalmazkodás a változó gyártási tervekhez
•    biztonságos megoldás

Beszállítóként is előnyös a rendszer, mert:
•    kisebb fuvarozási költségek, nagyobb árutételek küldése révén
•    a készlet ellenőrzése a raktárról történő kivezetéséig
•    nagyobb rugalmasság 
•    tervezési hibák minimalizálása
•    kölcsönös ármegállapodások vevő és szállító között – mindkét fél viszonylag nagy tárgyalási mozgásteret nyer

Mutatjuk ábrán is a rendszert:

 

VMI ábra

Összegzésképp elmondható, hogy a VMI sarokköve az, hogy a rendelés a gyártó feladata, nem a kereskedőé. Ez a koncepció azért is nagyon előnyös, mert a szállítónak csak saját termékeire kell figyelni, ő pedig jól ismeri termékeinek viselkedési jellemzőit. A forgalom, a függő rendelések, a felmerült készlethiány és az aktuális promóciókat figyelembe véve a szállító kiszolgáló rendszere elkészíti a rendelést, melyet továbbít saját raktára és a kereskedő felé. A folyamat így egyszerűvé, gyorssá és jól átláthatóvá válik.