Mi várható 2022-ben a logisztikai iparágban? - Vámprogram
Mi várható 2022-ben a logisztikai iparágban?
A világjárvány miatt jelentős változások történtek a világ összes iparágában, így a logisztikában is. Írtunk már korábban a lehetséges változásokról, most egy másik aspektusból mutatjuk be a trendeket.
Az ellátási láncokat súlyosan érintette a világjárvány. A vállalatoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy túléljék a világjárványt és annak hatásait, valamint felvegyék a versenyt a folyamatosan változó piaccal. Ezért is kerültek előtérbe olyan újfajta módszerek, amelyek segítséget jelenthetnek a logisztikai cégek működésében.
A vállalkozások legnagyobb problémái közé sorolható a nyersanyag-hátralék, a munkaerőhiány és a kapacitás korlát. A fogyasztói igények kielégítése több helyen, többféle szállítási móddal, különböző időpontokban rugalmas ellátási láncot igényel, amely könnyen alkalmazkodik a váratlan változásokhoz és körülményekhez.
Mi is az ellátási lánc?
Az ellátási lánc, mint szolgáltatás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a befektetések négy-ötszörös megtérülését érjék el úgy, hogy egyetlen szolgáltató partnerrel együttműködve támogatják ellátási láncaik teljes vagy egy részét, beleértve a beszerzést, a gyártásellenőrzést, a gyártás minőségét és a raktározást. Egyre nagyobb teret hódít az ellátási láncok automatizálása is. Az automatizált tároló- és visszakereső rendszerek (ASRS) piacának bővülését a javuló tárolókapacitás, a megnövekedett raktári hatékonyság, az alacsonyabb energiafogyasztás, a kevesebb hulladék és az alacsonyabb karbantartási költségek is elősegítik.
A digitalizáció számos logisztikai folyamatot automatizál már manapság is, ugyanakkor enyhíti a növekvő munkaerőhiányt, miközben elősegíti a teljesítmény növelését és a meglévő dolgozók biztonságát.
3PL és 4PL szolgáltatások
Európa lakossága egyre gyakrabban vásárol az interneten, a folyamatban lévő strukturális váltás a kiskereskedelmi területekről a raktárterületekre egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Az e-kereskedelem térnyerése miatt megnövekedett kereslet várható a 3PL (Third-Party-Logistics) és 4PL (Fourth-Party-Logistics) szolgáltatások iránt.
Mit jelent ez?
3PL esetében a harmadik fél olyan logisztikai szolgáltató, amely általában saját létesítményeit, szállító eszközeit és erőforrásait veszi igénybe. Ő a „harmadik fél” a gyártó vagy kiskereskedő és a végfelhasználó között. A 3PL módszert többnyire olyanok vezetik be, akik nem a logisztikára koncentrálnak, mint fő tevékenységi körre, vagy olyan közepes méretű cégek. akik esetében a logisztikai szolgáltatás költsége elég nagyok ahhoz, hogy egy külsős cég megbízása kifizetődővé váljon.
A 4PL modellek jellemzője a nagyobb integráció. A vevő egyedül azt mondja meg, hogy mit szeretne raktározni, mit és hova szeretne elszállíttatni, az operátor feladata pedig az egész folyamat megtervezése és vezérlése.
A 3PL és a 4PL számos előnnyel jár, költséghatékony és gyorsabb, azonban van néhány hátránya is, mint például a közvetlen irányítás hiánya és a gyártó folyamatos függési pozíciója az adott logisztikai szolgáltatótól.
Zöld logisztika - nemcsak mint PR- fogás
A fenntarthatóság egy általános irány, amely évről évre egyre fontosabbá válik. Ahogy minden iparágban, a logisztikában is kulcsfontosságú szempont a környezettudatosság.
A nagyvállalatok egyre inkább a fenntarthatósági célokra összpontosítanak, és az egész ellátási láncukat zöldebbé teszik, a vállalatok többsége hajlandó magasabb árat fizetni a fenntartható áruszállításért és árumozgatásért.
A zöld logisztika fogalma szerint a zöld szállítás magába foglal minden olyan anyag- és energiahatékonyságra való törekvést a fuvarozásban részt vevő felektől, amely a környezettudatosságra törekszik. A zöld fuvarozás főbb irányelvei:
• ahol, és amikor megoldható, a szállítás környezetbarát termékek használatával történjen
• a beszerzési folyamatok úgy kerüljenek kialakításra, hogy azok figyelembe veszik a környezeti terhelést
• a menedzsment vegye figyelembe a különböző általános zöld szempontokat, mind a szállítói kapcsolatok kialakításakor, mind az ellátási lánc kiépítésekor
A zöld elvek mentén működő vállalatok ezen meghatározott iránymutatások szerint alakítják logisztikai folyamataikat. A zöld logisztikai eljárások és technológiák kifejlesztése ugyanis növeli a szállítás hatékonyságát és jelentősen csökkenti annak költségeit. A zöld logisztikára való igényt továbbá a fogyasztók is egyre jobban erősítik, mivel a vásárlói oldalról is egyre fontosabb szempont a környezetbarát termékek és szolgáltatások használata.
A logisztika piacán belül is egyre többet bukkan fel a “zöld” jelző, amely most már nem csupán iránymutatásként, hanem a szállítmányozás alapjaként is szolgál majd.