EKAER 2015.06.01-i változások - Vámprogram
EKAER 2015.06.01-i változások
A rendelet szerinti utolsó mérföldkő 2015.06.01-én lép hatályba, amikor is a következő módosításokkal kell számolnunk (15.§ (4)-(6)).
1. Egy EKAER számot kell megállapítani akkor is, ha egy gépjárművel- egy feladó több felrakodási címéről , vagy
- egy címzett több kirakodási (átvételi) címére történik a közúti fuvarozás.
2. Több felrakodási cím esetén a bejelentés adattartalma a következők szerint alakul:
- az EU más tagállamából belföldi kirakodási (átvételi) címre történő közúti fuvarozás esetén a kizárólag a sorban utolsó felrakodási címet kell bejelenteni.
- belföldi feladási címről belföldi vagy az EU más tagállamában található kirakodási (átvételi) címre történő közúti fuvarozás esetén valamennyi felrakodási címet be kell jelenteni.
- belföldről az EU más tagállamában található kirakodási (átvételi) címre történő közúti fuvarozás esetén kizárólag a sorban első kirakodási (átvételi) címet kell bejelenteni.
- az EU más tagállamából vagy belföldi feladási címről belföldi kirakodási (átvételi) címre történő közúti fuvarozás esetén valamennyi kirakodási címet be kell jelenteni.
A jogszabály fenti módosulásával párhuzamosan múlt héten (2015.05.20) az ekaer.nav.gov.hu oldalon publikálták a gép-gép kommunikációhoz rendelt 1.8 verziószámú fejlesztői specifikációt, mely alapján a következő informatikai változások várhatóak a határnaptól kezdődően.
1. Menetlevelek bevezetése: egy-egy szállítmány adataihoz rendelten ún. menetlevelek rögzítendők, melyekhez rendelten egyértelműen megadható, hogy az egyes tételek milyen útvonalon kerülnek szállításra.
A menetlevelek bevezetésével biztosítható a több fel- és lerakási cím kezelése, az egyes áruk útvonalának megadása. Így pontosan tudható, hogy az egyes ellenőrzési pontokon a szállítmány mit tartalmaz.
Másrészről a menetlevelek bevezetésével egy bejelentésen kezelendők a szállítmány azonos feladóhoz és címzetthez rendelt árui, ami a bejelentési kötelezettség meghatározásánál a mennyiségi és értékhatárok is az együttes árumennyiségre vizsgálandók.
2. A módosítások teljes körű naplózásához újabb esetekben rögzíthető a módosítás indoka, pl. új tétel rögzítésekor, vámtarifaszám vagy áru megnevezés módosításakor.
3. Újabb ellenőrzések kerülnek bevezetésre:
Kockázatos termékek szállítása esetén nem elegendő a Rakodási címek GPS koordinátája, ilyenkor a pontos címet szükséges megadni.
A tétel módosításakor a módosítás indoka kötelezően rögzítendő.
Menetlevél rögzítése kötelező.
A gép-gép kommunikációt tekintve az új verzió visszafelé kompatibilis, a régi folyamat szerint (Menetlevél nélkül) küldött bejelentéseket is elfogadja az EKAER rendszere.
A Régens EKAER kommunikációs alkalmazást a közzétett specifikáció alapján felkészítjük a jogszabály változásához rendelt módosításokra és bízunk abban, hogy Ügyfeleink zökkenőmentesen léphetik át az utolsó mérföldkövet is.
A specifikációban ezen túl néhány előremutató információ is olvasható, a tervek szerint 2015. június 30-tól az alábbi rendszerszabályok lépnek életbe:
1. Módosítási indokok megadása xml interfészen is kötelező lesz, amennyiben változnak az alábbi adatok:
- rendszám vagy felségjel változásakor
- bizonylat törlésekor
- árutétel érték módosításakor
- árutétel súly módosításakor
- árutétel vtsz, megnevezés vagy UN szám módosításakor
Megjegyzés: a módosítási adatok már megadhatók, de a megadott határnaptól kötelező.
2. Az 1.0 verzió támogatottsága megszűnik, a régi URL-en a szolgáltatás nem lesz elérhető.
Az interfész új verziójához tartozó teljes dokumentáció magyar és angol nyelven egyaránt elérhető az EKÁER oldalán.
Az EKAER kapcsolatos kérdéseivel forduljon bizalommal tanácsadóinkhoz az ekaer@regens.hu e-mail címen.
Forrás: a NAV EKÁER weboldala