Változás a cégek életében: 2019. január 1-jétől kötelező a Cégkapu használata

2018. nov. 19.

2019. január elsejétől a vállalkozások kizárólag Cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan adóügyeiket a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál.

Egyéni vállalkozók kivételt képeznek, ők továbbra is használhatják az Ügyfélkaput, új nevén a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó (KÜNY, köznyelven „ügyfélkapus”) tárhelyet. Ennek igénybevételéhez csupán ügyfélkapus regisztrációra vagy tárhely szolgáltatást magában foglaló e-személyi igazolványra van szükség.

Mit kell tudni a Cégkapuról?

A Cégkapu tulajdonképpen nem más, mint egy központi szolgáltatás, mely a Személyes Ügyfélkapuhoz hasonlóan azt a célt szolgálja, hogy a gazdálkodó szervezetek és a hivatalos szervek az egymás közötti levelezésüket papíralap helyett ezen az elektronikus felületen tegyék meg. A köznyelvben gyakran „céges Ügyfélkapuként” emlegetik.

A Cégkapu felépítése megegyezik a már megszokott Ügyfélkapu felépítésével. A dokumentum feltöltése, letöltése és tartós tárba helyezése azonos logikával működik. A Cégkapun kezelhetők a hozzáférési jogosultságok és elvégezhetők az egyes, Cégkapu használatához kapcsolódó beállítások.  A Cégkapus kommunikáció teljes egészében kiváltja a hagyományos papír alapú levelezést. Többek között a közigazgatási szervek, az államigazgatási szervek, a helyi önkormányzatok, a végrehajtók és a közüzemi szolgáltatók kötelesek lesznek meghatározott esetekben az elektronikus ügyintézést biztosítani -áll a NAV által kiadott közleményben.

Hogyan kell regisztrálni a Cégkapura?

A Cégkapu-regisztráció folyamata:

1. A képviseletre jogosult személy vagy a meghatalmazottja:

  • bejelentkezik az alkalmazásba,
  • kiválasztja a regisztrálandó gazdálkodó szervezet szervezeti formáját,
  • megadja a szükséges adatokat (a meghatalmazottnak egy regisztrációs űrlapot kell kitöltenie, ahol el kell végezni a szükséges elektronikusan hitelesített dokumentumok csatolását)

2. A regisztrációs alkalmazás kapcsolatba lép az érintett közhiteles nyilvántartásokkal és ellenőrzéseket hajt végre.

3. Eredményes regisztráció esetén az alkalmazás eltárolja a regisztrációs adatokat, és elektronikusan hitelesített visszaigazolást ad.

A gazdálkodó szervezetek regisztrációjukat a Cégkapu weboldalán kezdeményezhetik, ahol a regisztrációval kapcsolatos bővebb tájékoztató érhető el.

Jogszabályi háttér: Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 89-91. §-a.

Következő cikkünkben az e-Cégkapu használatát mutatjuk be részletesebben.

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.