Készüljön fel időben a számla elektronikus adatbejelentésre!

2017. nov. 16.
A NAV “csodafegyvereként” is említik a legújabb, online számlázással kapcsolatos szabályozást, melynek már javában zajlik a tesztüzeme. A várhatóan 2018 júliusában bevezetendő kötelezettséggel kapcsolatban összegyűjtöttük a legfontosabb információkat.

Bár még csak a tesztidőszaknál tart a NAV legújabb szabályozása, időben meg kell kezdeni a felkészülést az új kötelezettségre, hiszen várhatóan 2018 júliusában már minden vállalkozásnak kötelező lesz valós időben továbbítani a minimum 100.000 Ft-os ÁFA-t áthárító számlák adatait.

Miért van szükség az új szabályozásra?

Az újfajta kötelezettség lényege, hogy minden számlakibocsátónak elektronikus adatszolgáltatást kell teljesítenie a NAV felé azokról a számlázási funkcióval rendelkező programmal kibocsátott számlákról, melyek ÁFA-kulcsának értéke eléri vagy meghaladja a 100.000 Ft-ot. Az eddigi késleltetett bevallással szemben a számlakibocsátónak valós időben kell adatokat biztosítania a NAV számára, amely nemcsak az e-számlákra, hanem valamennyi kibocsátott számlára érvényes lesz. Ez azt jelenti, hogy ugyan nem kötelező az e-számlára való átállás, az automatizáció megkönnyítése érdekében érdemes ezt is megfontolni.

A számlázó programba bekötött modulnak automatizáltan, valós időben kell majd továbbküldenie a megfelelő adatokat. Azonban azt még nem lehet tudni, hogy pontosan mi lesz a beküldés módja, hiszen még a NAV is dolgozik a saját, fogadó oldalán.

A NAV azt várja az új szabályozástól, hogy könnyebben kiszűrhetők legyenek a fiktív cégek, az adócsalások (melyekre a magas ÁFA-kulcs miatt több lehetőség adódik) és az ún. “számlagyár” cégek. Így az új rendszer jelentősen javítana a gazdaság helyzetén, hiszen a hamis, csalárd vállalkozókat szűrné ki az új rendelkezés. A tisztességes vállalatok nagyobb részesedést kapnának a piacon, amely ezáltal a gazdaság kifehéredését, a becsületes cégek előremenetelét szolgálja.

A NAV “csodafegyvere”

A fent leírtak után már érthető, hogy miért tartják az új kötelezettséget “csodafegyvernek”. Eredetileg 2017-re tervezték a szabályozás bevezetését, azonban úgy tűnik, 2018-ra fog csúszni a hatályba lépés. Még a NAV részéről is folynak a fejlesztések, azonban nem árt, ha már most, a tesztidőszak alatt felkészülünk a ránk váró kötelezettségre.

A rendszer kérdései

Az új rendszer bevezetése több kérdést is felvet mind a számlakibocsátó cégek, mind a fejlesztők számára. Még nem tudjuk, hogy pontosan milyen módon kell majd továbbítani az adatokat a NAV felé. Az adatexport új formátuma, amelyet a beküldéshez kell használni, eltér a régitől, ezért fejlesztői munkára van szükség, hogy az adatokat a megfelelő formában küldhesse a modul. Az ehhez szükséges fejlesztések megvalósításához és a (talán még fontosabb) teszteléshez pedig legalább fél éves időintervallumra lenne szükség.

A másik legfontosabb kérdés pedig az olyan cégek esetében merülhet fel, amelyek valamely külföldi nagyvállalat saját számlázóprogramját használják. Ahhoz ugyanis, hogy egy ilyen programba beépítsük az új funkciókat, valószínűleg több időre és erőforrásra lesz szükség, hiszen a programnak a magyarországi szabályozásnak megfelelően kell majd működnie. Így szakértők szerint szükséges egy tesztelési időszak, vagy legalább türelmi idő, mire minden vállalkozás be tudja vezetni az új modult. A NAV azt ígéri, hogy mindenképp segíti majd a vállalatok felkészülését az új szabályozásra.

Miben segíthet a Régens?

Mióta bejelentették az új szabályozást, már dolgozunk a lehetséges megoldásokon. Bár még csak körvonalazódnak a rendszer követelményei és szabványai, igyekszünk minden lehetséges megoldásra felkészülni. Célunk az, hogy az olyan számlákat, amelyekre kiterjed a szabályozás hatálya (tehát amelyekben az áthárított ÁFA összege legalább 100.000 Ft), automatikusan leválogassa és a megfelelő formátumban továbbítsa a rendszer a NAV felé.

Saját számlázóprogramunk legújabb modulja (melynek már zajlik a fejlesztése) képes lesz az automatikus adatexportra és -továbbküldésre a NAV felé, ezzel jelentősen megkönnyítve az azt használó vállalatok munkáját. Azonban azokra a cégekre is gondolunk, amelyek nem a Régens programjait használják: olyan megoldás létrehozását tűztük ki magunk elé, amely a vállalat saját számlázó programjából nyeri ki az adatokat, majd a szabályozásnak megfelelően ezeket automatizáltan küldi tovább az adóhatóság rendszere felé.

Bővebb információért forduljon bátran tanácsadónkhoz!

 

Kósz Zsuzsanna

kosz.zsuzsa@regens.hu

 

Forrás: HVG, Portfólió, Piac és Profit

 

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.