Hogyan változik az áruszállítás a globális vírushelyzetben?

2020/17/03
A napokban egyre több ország zárta le határait a személyforgalom előtt, és csak saját állampolgáraikat engedik be, őket is szigorú szabályok mellett.  A legtöbb ország azonban a teherszállítás előtt nem zárta le határait, így azokba az országokba is, ahol határzár van érvényben, az áruszállítás továbbra is működik.

Több helyen azonban szigorúbb intézkedések kerültek bevezetésre (pl. egészségügyi bizonyítványt kérhetnek a sofőröktől, a megtett utat igazoló dokumentumokat kell bemutatni) és természetesen a határokon kérdésekre és egészségügyi ellenőrzésre kell számítani.

Az áruszállítási gyakorlatot jelentősen megváltoztatja a kialakult vírushelyzet. Több helyen alakítottak ki olyan terminálokat, ahol emberi kontaktus nélkül intézhetők az áruátvételek, valamint az intermodális szállítások jelentőséges is megnövekedhet, hiszen az ilyen jellegű szállítások sokkal kevesebb személyes munkaerőt igényelnek, mint a közúti szállítás, így a személyes kontaktok száma ezáltal is redukálható. Mindenhol igyekeznek a személyes kapcsolatokat minimalizálni és ebben nagy segítséget nyújthat a digitalizáció is, hiszen az elektronikus ügyintézéssel szintén nagy mértékben csökkenthető a személyes kontaktok száma. Az európai országok gazdaságának szempontjából elengedhetetlen, hogy az áruszállítás üzemeljen, hiszen ha az európai országok közötti áruszállítási kapcsolat megszűnik, több ország gazdasága is jelentős károkat szenvedhet a már előrelátható gazdasági károkon túl is, mely jelentősen megnehezíteni a vírus okozta károkból történő kilábalást.

Az áruszállítás mértéke visszaesett és további visszaesések várhatók, ahogy a vírus terjedése növekszik, illetve szigorúbb intézkedések kerülnek bevezetésre, hiszen több gyár bezárhat és jelentősen csökken a termelés is minden szektorban.

Forrás: Trans.info