Adatgyűjtő készülékek előnyei a logisztikában

2020/ 04/12

Mi is az adatgyűjtő készülék?

Olyan adatgyűjtő,- és megjelenítő készülékek összessége, amelyek rendszerint valamilyen fizikai vonalkódolvasó modullal vannak ellátva. Egyszerű esetekben akár egy hagyományos mobiltelefon is válhat ilyen eszközzé, ha megfelelő minőségű kamerával, és célszoftverrel rendelkezik, mely lehetővé teszi az áruadatok gyűjtését..
 

Hol és hogyan használjuk az adatgyűjtő eszközöket?


Az adatgyűjtő készülékek növelik a mindennapi raktári munkavégzés hatékonyságát, mivel segítségükkel helyfüggetlenül elvégezhetők olyan valós idejű adatrögzítési és információ lekérési műveletek, amelyek eddig csak helyhez kötötten, illetve időbeli eltéréssel voltak elérhetők. Az előbb említett korlátok miatt a papíralapú folyamatok során olyan is előfordulhat, hogy egyes feladatok ellentmondjanak egymásnak. Ilyen lehet egy elmaradt áttárolás miatti készletkeresés. A rendszer szerint a kikért áru már a céltárhelyen található, míg fizikailag még a forrás tárhelyen van. 


Az adatgyűjtő készülékek, valamint az eszközökre optimalizált szoftver (amely a WMS rendszert kiegészíti) hozzájárulnak ahhoz, hogy a raktárról valós képet kaphassunk. Lehetővé teszik a fizikai mozgatások pontos lekövetését, mivel minden egyes művelet „digitalizálásra” kerül azáltal, hogy a raktáros a készülék segítésével könyveli az általa végrehajtott feladatokat. Ilyen például egy áttárolás, amely során nem csak fizikailag mozgatja az árut egyik tárhelyről a másikra, hanem a művelet lépéseit (honnan, mit, hová) is rögzíti. A mozgások feldolgozása „online” történik, ezért (másod)percre pontos képet kaphatunk a raktári folyamatokról és a készletek helyzetéről, mennyiségéről és minőségéről. A folyamatok állandó naplózásának köszönhetően meghatározhatóvá válik az egyes feladatok időszükséglete. A kapott adatok kiértékeléséből feltárhatók a különböző területek veszteségei is, mind folyamat, mind költség oldalról, így ezek optimalizálásával növelhető a hatékonyság. A korrigálást követően az eredményesség is azonnal látható válik, mivel folyamatos visszacsatolást kapunk az online rendszernek köszönhetően.
A készülékek lehetővé teszik, hogy személyre, illetve folyamatra szabhatóan kioszthatók és követhetők legyenek a feladatok. Az említett funkció, illetve egy, a raktárban zajló folyamatok monitorozására alkalmas rendszer (dashboard) segítségével a műszakvezetők és raktárvezetők számára átláthatóvá és irányíthatóvá válnak a raktárban zajló műveletek. A jelenlegi és várható feladatok, valamint a humánerőforrás függvényében megtervezhetők a műszakok is. Késés, illetve túlterhelés esetén azonnal kiegyenlíthetjük a csúcsokat a megfelelő beavatkozásoknak köszönhetően. Egy jól működő rendszer esetében a közbelépés hatása perceken belül láthatóvá válik.


A raktári adminisztráció terhelései is csökkenthetők. Az információk és feladatok közvetlenül a készülékeken jelennek meg, innen is vehetők fel, így feleslegessé válnak az adminisztrációs irodai látogatások, és a kinyomtatott papírhegyek. A raktáros a készülék segítségével lekérdezheti a rakatokhoz és tárhelyekhez kapcsolódó információkat, a lekért adatok segítségével pedig beazonosíthatja az árut. Ha eltérést tapasztal, akkor a nyilvántartott raktári adatokat a helyszínen azonnal korrigálhatja - természetesen a megfelelő jogkörrel rendelkezők-  a valós áruinformációknak megfelelően (tárhely, mennyiség, minőség). Ezáltal elkerülhetővé válik az az általános folyamat, hogy egyes információ lemorzsolódik, míg javításra kerül az irodai adminisztráció által. 


Az eszközök ellenőrzési funkciójának mélységétől függően kiszűrhetők a téves raktári műveletek tájékoztató, illetve figyelmeztető üzenetek segítségével. Például, ha olyan áru kerülne mozgatásra, amely valamilyen okból zárolásra került (sérült, karantén). Ekkor figyelmeztető üzenet jelenik meg, és nem engedi elvégezni a műveletet. Fontos szempont, hogy az üzenetek egyértelműek legyenek, ne merüljön fel kérdés a tartalmát illetően. Ezért célszerű olyan szoftvermegoldást találni a készülékekhez, amelynek használata egyszerű és egyértelmű, megadja azt a „flow” élményt, amely segítségével a raktári folyamatok gyorsabbá, hatékonyabbá és pontosabbá tehetők.


Amennyiben cikkünk felkeltette érdeklődését látogasson el honlapunkra további információkért:
https://www.regens.com/hu/logisztikaiszoftverek/
 

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.