Brexit: mire számíthatunk?

2020/25/08

Az Egyesült Királyság formálisan már január 31-én nem része az Európai Uniónak, viszont a kilépési folyamat még javában zajlik, hiszen az év végéig tartó átmeneti időszak alatt kell rendezni a vitás kérdéseket, mely alapján megszülethet a megállapodás. Az átmeneti időszak 2020. december 31-én mindenképp lezárul, mivel június végéig a britek nem kérték meghosszabítást.Az Egyesült Királyság formálisan már január 31-én nem része az Európai Uniónak, viszont a kilépési folyamat még javában zajlik, hiszen az év végéig tartó átmeneti időszak alatt kell rendezni a vitás kérdéseket, mely alapján megszülethet a megállapodás. Az átmeneti időszak 2020. december 31-én mindenképp lezárul, mivel június végéig a britek nem kérték meghosszabítást.

A tárgyalások már márciusban megkezdődtek, a megegyezés alakulásáról azonban nap mint nap eltérő hírek jelennek meg.  Tehát még mindig nem biztos, hogy sikeres lesz a megállapodás kellő időben. Előrejelzések szerint október 2-án várható a tárgyalások lezárása, amit az október 15-16-ra tervezett Európai Tanács ülésen a 27 tagállam tárgyalhat. Szakértők szerint a sikeres megállapodás feltétele, hogy azt október 31-ig tető alá hozzák a felek, hogy elegendő idő maradjon a megállapodás ratifikálására is.

Ennek megfelelően tehát szűk 2 hónap maradt a megegyezésre, kérdéses, hogy elegendő-e ahhoz, hogy a kereskedelmi és gazdasági kérdések mellett a biztonságpolitikai, légiközlekedési, energiapolitikai és gyógyszeripari sztenderdjeiket, a ki- és beutazási szabályokat, valamint a szabad mozgás és munkavállalás leendő szabályait is egyeztetni szükséges.

A logisztikai és szállítmányozási szektor mindkét oldalon jogosan aggódik a bizonytalanság miatt, erre a koronavírus-járvány pedig ráerősít. A legnagyobb félelem az, hogy az egész rendszer összeomlik az év végén, hiszen a biztos információk hiányában a felkészülés is szinte lehetetlenné válik. 

Ami azonban a forgatókönyvtől függetlenül biztosnak vehető, hogy a Brexit jelentős hatást fog gyakorolni a logisztika és szállítmányozás területére egész Európában, aminek előre látható következménye a hosszabb várakozás és több papírmunka.

A kereskedelmi megállapodás szempontjából az a fő kérdés, hogy létrejön-e valamilyen kompromisszum a vámok elkerülésére, vagy sem. 
A megállapodás nélküli Brexit azt jelentené, hogy az EU és az Egyesült Királyság között újra be kellene vezetni a vámokat,  kvóták lennének arra, hogy miből mennyit lehetne importálni, illetve exportálni. Ez egyrészt már önmagában problémás, hiszen ha nem sikerül tető alá hozni egy megállapodást, akkor a WTO irányelvei szerint a britek nem tudnák csökkenteni a vámterheket az EU felé, csak abban az esetben, ha más országokkal is ugyanígy járnának el. Ez a megoldás rendkívül megnehezítené a termékek fuvarozását a felek között, a vámok pedig jelentős befolyással lennének a vállalatok teljesítményére és számos piacra. 

Az biztos, hogy az a vállalat, aki ma import vagy export forgalmat bonyolít az Egyesült Királysággal 2021-ben vámkezeléssel tudja mindezt folytatni. Vagy saját hatáskörben vagy vámügynök által, de valamilyen vámeljárás alá kell vonnia a UK-ből importált vagy UK-be exportált árukat.  

Készüljön velünk a Brexitre! Megfelelő informatikai háttérrel, automatizált folyamatokkal magabiztosabban vághatunk neki a jövőnek! Következő cikksorozatunk ezeket a szolgáltatásjavaslatoka járja körül. Tartsunk velünk! 

Forrás: 
azonnali.hu
piacesprofit.hu
hu.euronews.com

 

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.