Költségoptimalizálási praktikák felhőszolgáltatások esetén

2022/13/09

Felhőszolgáltatást használva kiváló lehetőségek nyílnak a költséghatékony üzemeltetésre és erőforrásaink legoptimálisabb kihasználására.

Előző cikkünkben említést tettünk, hogy az IT szektorra is hatással van az infláció. Árak növekedése elkerülhetetlen volt, így talán ez ellen tenni legegyszerűbb megoldásnak tűnhet a lehetőségeink kiaknázása ezen a területen is. A nagyobb felhőszolgáltatók már akár automatizált, mesterséges intelligencia által is vezérelt eszközöket nyújtanak számunkra, melyek segítségével analizálhatjuk meglévő fogyasztásainkat, illetve erre épülve költségcsökkentő tippeket kaphatunk. 

Szeretnénk felhívni a figyelmet az alábbi költségcsökkentő praktikák bevezetésére, mivel így mérsékelhetjük kiadásainkat, átláthatjuk felhő rendszereink ráfordításait, illetve elkerülhetjük a váratlan magas költségeket. 

Az alábbi praktikáink segíthetnek a költségek csökkentésében: 

  • Vizsgáljuk meg meglévő költségeinket. A későbbi csökkentés szempontjából elengedhetetlen, hogy átlássuk felhő kiadásainkat, akár ügyfélre, szolgáltatásra szűrve. Erre használjuk a szolgáltatók által nyújtott eszközöket (pl. Cost Explorer az AWS-en). 
  • Fontoljuk meg a már nem használatos erőforrásaink törlését. Előfordulhat, hogy egy szolgáltatást (pl. fájlátvitel) csak egy migrációs folyamat részeként használtunk, de már nincs szükségünk rá az ÉLES indulást követően. Az ilyen szolgáltatások, erőforrások törölhetőek. Csak azon erőforrásokért fizessünk, amire valóban szükségünk van. 
  • Erőforrások automatizált indítása – lehetőség szerint csak akkor fussanak erőforrásaink, amikor azokat ténylegesen használnák felhasználóik. Biztosan szükségünk van rá, hogy adatbázis szerverünk hétvégén is fusson, amikor azt senki nem használja? Tegyünk fel magunknak ehhez hasonló kérdéseket igénybe vett erőforrásainkra vonatkozóan. A felhő platformokon az erre kialakított eszközök segítségével könnyen automatizálhatóak az egyes erőforrások leállítási, elindítási folyamatai. 
  • Aknázzuk ki a szolgáltatók által nyújtott skálázásban rejlő lehetőségeket. Erőforrásaink darabszámának csökkentésére és növelésére automatizált skálázási eszközöket tudunk igénybe venni, így aktuális kihasználtságtól függően tudjuk igénybe venni erőforrásainkat. 
  • Erőforrásainkat esetlegesen futtassuk megosztott erőforráson, így a dedikált rendszerek hatalmas többletköltségei kiküszöbölhetőek. 
  • Legyünk naprakészek az új felhőszolgáltatásokkal kapcsolatban. Ebben a rapid módon fejlődő szegmensben több olyan új szolgáltatás is napvilágot láthat, mely költségcsökkentett opciót nyújthat számunkra meglévő szolgáltatásunk cseréjére vonatkozóan. 
  • Foglaljuk le erőforrásainkat előre. Egyes szolgáltatóknál nagy kedvezményekhez juthatunk, amennyiben előre meghatározott időszakra (pl. 1-3 év) lefoglaljuk erőforrásainkat. 

Cikkünk végén 3 fontos dologra szeretnénk felhívni a figyelmet, amely szorosan kapcsolódik a fentebb részletezett javaslatokhoz: 

  • Mindig legyen rendszeresen letesztelt katasztrófatervünk az üzletmenet számára kritikusan fontos rendszereinkre vonatkozóan. Minimalizáljuk a leállás időtartamát. 
  • Mentéseink ellenőrzése – rendszeresen ellenőrizzük mentéseinket (automatizált vagy akár manuális módon), minimalizáljuk kitettségünket az adatveszteségnek. 
  • Rendszereink frissítése – lehetőség szerint használjuk mindig a legfrissebb kiadott verziókat, mindig telepítsük fel az aktuális biztonsági frissítéseket. 

Egy hosszabb leállás vagy adatvesztés nagy költséggel tud párosulni, illetve egy rendszerünkbe illetéktelenül behatóló személy is hatalmas károkat tud okozni, amelynek szintén költségvonzata lehet.  

Bízunk benne, hogy fenti javaslatainkat felhasználva olvasóknak is sikerül csökkenteni felhő költségeit, vagy akár jobban kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. 

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.