Az AI megváltoztatja a logisztikai szektort

2023/17/01

A mesterséges intelligencia fejlődése a legtöbb iparágra hatással van és ez alól a logisztika sem kivétel. Az AI óriásit fejlődött az utóbbi időben, ami számos előnnyel kecsegtet a vállalatok számára.

A mesterséges intelligenciával kapcsolatos legjelentősebb logisztikai fejlesztések közé tartozik a raktárautomatizálás, az autonóm járművek, a prediktív analitika és az intelligens utak. Az AI segítségével számos folyamat automatizálható és egyszerűbbé tehető, így a vállalatok időt és pénzt takaríthatnak meg. Nem csoda, hogy az olyan óriáscégek, mint az Amazon és a Google is elkezdtek beruházni az AI-ba.

A McKinsey vezetési tanácsadó cég jelentése szerint 2030-ra a mesterséges intelligencia hozzá fog járulni egy logisztikai paradigmaváltáshoz. A szállítmányozási ágazat számos kihívással néz szembe, de a mesterséges intelligencia hozzájárulhat ezek gyors leküzdéséhez is. Az AI lehetővé teszi, hogy intelligens gépeket használjanak az ellátási lánc folyamatainak automatizálására. A robotok hozzájárulhatnak a különféle szolgáltatások, például a tárolás, csomagolás, útvonaltervezés és kézbesítés megkönnyítéséhez és automatizálásához, csökkentve ezzel a költségeket, és jelentősen növelve a termelékenységet.

Az AI segíthet átláthatóbbá tenni a logisztikai szektort: optimalizálni a tárolást és leküzdeni olyan, gyakori kihívásokat, mint például a szállítókonténerek, felszerelések vagy teherautók hiánya. Ezzel pedig megelőzve vagy legalább csökkentve annak az esélyét, hogy az ellátási láncban késések vagy fennakadások keletkezzenek.
Termékellenőrzés: A „számítógépes látástechnológia” révén a mesterséges intelligencia valós időben képes felismerni a sérült tárgyakat, és kiértékeli a sérülés típusát és mélységét. Az IBM Watson kiváló példája az AI-alapú „számítógépes látás” logisztikai felhasználásának. A vasúti pálya mentén telepített kamerái segítségével az IBM Watson azonosítja a kocsik állapotát, és megállapítja, hogy milyen mértékben tűnnek sérültnek.
A raktár-automatizálásnak köszönhetően számos rutinfeladat könnyebbé válhat. Az AI átalakíthatja a raktározási folyamatokat, például az információgyűjtést és -elemzést, valamint a leltározási folyamatokat, lehetővé téve a vállalatok számára a hatékonyság és a bevételek növelését.
A raktározásban a mesterséges intelligencia használható többek között a kereslet előrejelzésére vagy a rendelések módosítása esetén a termékek átirányítására. A logisztikai mesterséges intelligencia pozitív hatással van a raktári műveletek irányítására. A robotok képesek azonosítani, mozgatni, rendezni és nyomon követni a készleteket. A jövőbeli készletszükségletek előrejelzése kulcsfontosságú a sikeres vállalkozáshoz. Fennáll a készlethiány és a bevételkiesés kockázata, ha egy cég nem képes pontos előrejelzéseket készíteni, és a rendelkezésre álló áruk száma nem elégíti ki a nagy keresletet. Ilyen esetben pedig valószínű, hogy az ügyfelek a konkurenciához fordulnak. A mesterséges intelligencia olyan algoritmusokat kínál, amelyek megjósolhatják ezeket a trendeket.
A back-office műveletek kulcsfontosságúak a logisztikai ágazat számára. A mesterséges intelligencia óriási szerepet játszhat számos háttérirodai művelet sebességének és pontosságának javításában. Az AI és a robotizált folyamatautomatizálás (Robotic Process Automation, röviden RPA) ötvözése létrehozta a kognitív automatizálásnak nevezett technológiát. Ennek segítségével az alkalmazottak felgyorsíthatják és pontosabbá tehetik az üzleti folyamatokat, növelve ezzel a termelékenységet. A számlázás, az e-mailek feldolgozása, az ütemezés, a munkaerő-kezelés és az egyéb irodai műveletek mind profitálhatnak a mesterséges intelligencia előnyeiből. Egyes adatokkal kapcsolatos feladatok például napi rendszerességgel ismétlődnek. Ezek automatizálásával az ellátási lánc szervezetei időt és pénzt takaríthatnak meg, valamint az emberi tévedés valószínűsége is kisebb lesz.