Autonóm targoncák a ma raktáraiban

2022/ 07/06

A logisztika 4.0-ás fejezetében ember és gép kollégává lesznek. A megterhelő, gyakran megoldhatatlannak tűnő feladatokat egyre gyakrabban átveszik a gépek, mint az automatizált, elektromos targoncák, raklapszállítók, raklapemelők és ezek változatai a logisztikában.

Az önvezérlő járműveknek nincs szüksége padlózatra telepített vezérlősínekre vagy bármi másra a tájékozódáshoz. hiszen rendszere minden irányban 30 méterig letapogatja környezetét és az adatok alapján tájékozódik. 

A központi egység ezeket az adatok gyűjti és dolgozza fel, így a járművek összehangoltan, a legszűkebb helyeken is elképesztő precizitással tudnak működni. Kommunikálnak más rendszerekkel. Mivel nincs szükségük semmilyen fix infrastruktúrára, így több különböző környezetben is alkalmazhatóak. A maximális flexibilitás érdekében az önvezérlés szükség esetén azonnal kézi irányításra kapcsolható.

Az első autonóm targonca már tíz évvel ezelőtt bemutatkozott, amely kézi vezérléssel, valamint önjáró ipari járműként is funkcionált. Azonban hiába lett volna egyszerűen kivitelezhető a tömeggyártás is, az ipar inkább az automatizált szállítószalagokra és ipari robotokra fókuszált, az autonóm targoncákat pedig néhány kivételtől eltekintve túl drágának vélték és nem használták.
Az elmúlt években sokat javult ez a helyzet.  Az autonóm mobil robotok (AMR) mellett megjelenek a vállalatok életében az autonóm targoncák is, főleg a külső (3PL) logisztika területén. Ez a technológia a szakértői elemzések szerint hamarosan be fog robbanni, de ehhez előtte azonban a gépi észlelést kell magasabb szintre fejleszteni, és az emberi kezeléshez kialakított raktárstruktúrákat kell újra gondolni.


Ennek oka több irányból is megfogható, de biztosan ezt generálja a rohamosan növekedő online kereskedelem, fontos, hogy a logisztikai cégek kezelni tudják a forgalmat és megbízható, kiszámítható és rugalmas szolgáltatást nyújtsanak. Az autonóm targoncák tudják, hol kell lenniük és mit szállítanak, és megállás nélkül képesek dolgozni. Ha azonban hiba merülne fel a raktárirányításban, ezek a fajta targoncák manuálisan tovább is üzemeltethetők.

De persze nem lehet szimplán lecserélni egylépcsős folyamattal a manuális folyamatokat automatizáltakra, lépésenként kell haladni. Meg kell vizsgálnunk a jelenlegi folyamatokat, ki kell elemezni a meglévő targoncák futási adatait. A célok meghatározása után érdemes fokozatosan haladni az automatizálással. Nem utolsó sorban érdemes vetni egy pillantást a munkaerőpiacra, és átgondolni, hogy melyik megoldás hány ember munkáját helyettesíthetné.

Így az üzleti döntések meghozatalakor a legfontosabb kérdések mindig a megtérülés köré koncentrálódnak. Jól kialakított, struktúrált és stabil anyagáramok kialakításával az energiafogyasztás minimalizálható, és csökkennek a balesetekből, pontatlanság okozta károkból eredő költségek is. A gépek több műszakot is képesek végig dolgozni. Így az emberi munkaerő komplexebb munkafolyamatok elvégzésére is használhatóvá válik.

forrás: https://autopro.hu/