Puffer raktár vs. just in time rendszer

2020. ápr. 20.

A koronavírus járvány váratlan új helyzet elé állította az egész világot, egyre valószínűbb a gazdaság recessziója, több ágazatban komoly veszteségekre számíthatunk. Az azonban egészen biztos, hogy az ellátási lánc fenntartása, a logisztika kulcsfontosságú szerepet játszik a nehéz időkben is. Fontos azonban kiemelni hogy a logisztikai ágazatban is jelentős változások várhatóak, sőt ezeket most különös gyorsasággal kell megtervezni és megvalósítani.

A megváltozott helyzetben a gyártó cégeknek egyre inkább a stabil, megbízható működésre kell törekedniük. Az elmúlt évek trendje szerint a hatékony just-in-time rendszerben történt a gyárak alapanyag-igényének a kiszolgálása, ami viszont jelenleg kiszámíthatatlanná válik. Ezt több tényező idézi elő, pl.: egyrészről az áruforgalom lassulása, nehézségei, másrészt számítanunk kell arra is, hogy az alapanyag beszállítójánál szükségessé válhat a járvány miatt óvintézkedések miatt leállás, továbbá az esetleges határzárak, többszintű ellenőrzések bevezetése sem kizárt.

A készlethiány az elmúlt hetekben is rendszeressé vált, melyből az a következtetés vonható le, hogy biztos működésnek és a stabilitás megőrzésének alappillére lehet az ún. puffer raktárak bevezetése az ellátási láncba, vagy a már meglévő raktári kapacitás jelentős bővítése. Ezt döntést támogatja az is, hogy a készletezés költsége várhatóan csökken (a jelentősen alacsony kamatlábaknak köszönhetően).

A raktárkészlet kezelése - főként a gyártás kiszolgálására fenntartott készletek esetén - új kihívások elé állíthatja a logisztikai szolgáltatókat is. Elengedhetetlenné válik az áruk gyors kezelése (mind a bevételezés, mind pedig a kiadás oldalon), a pontos készletnyilvántartás és a valós idejű hozzáférés az információkhoz akár a megbízó, akár a szolgáltató részéről. A járványügyi helyzet miatt továbbá alapvető elvárás, hogy a rendszerek távolról biztonságosan és stabilan elérhetőek legyenek.

Az Ipar 4.0 és a digitalizáció gyakorlatilag előrevetítette azokat az eszközöket, amit most a logisztikai szolgáltatók bevethetnek annak érdekében, hogy megbízóikat (legyen az gyártó, vagy kereskedő) magasfokú precizitással, kellő időben kiszolgálják és a megfelelő minőségű, valós idejű információkat biztosítsák számukra.

Összegezve a megfelelő raktárkezelő rendszer az alábbi elvárásoknak kell megfeleljen:

  • stabil, megbízható háttér
  • gyorsan használatba vehető
  • távolról is elérhető (felhő szolgáltatás)
  • rugalmasan alakítható, azaz az egyedi igényekhez könnyedén alkalmazkodó
  • pontos készletnyilvántartás
  • elérhető szakértői támogatás (szakértői support, mely nem egyszerű ügyfélszolgálat)

Hosszú évekre visszanyúló tapasztalataink alapján a helyesen kialakított raktárinformatikai folyamat, a megfelelő szoftver és a kapcsolódó szakértői támogatás, tanácsadás a nehéz helyzetekben is megoldást jelent.

Ismerje meg logisztikai szoftvermegoldásainkat

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.