Az Európai Bizottság tájékoztatót adott ki az Egyesült Királyság rendezetlen kilépésére történő felkészüléséhez

2019. jún. 21.

Az ismételt meghosszabbítás alapján – újabb kérelem nélkül – az Egyesült Királyág legkésőbb 2019. november 1-én kilép az Európai Unióból. Az egyesült királyságbeli általános belpolitikai helyzetre való tekintettel fel kell készülni az összes lehetséges kimenetelre, beleértve a megállapodás nélküli kilépést is.

Az Európai bizottság új tájékoztatójában sorra veszi azokat a legfontosabb területeket, amelyek az elkövetkezendő hónapokban külön figyelmet igényelnek az Egyesült királyság rendezetlen kilépésére való felkészülésben.

A polgárok tartózkodási joga és szociális biztonsági jogosultságai

Ami az egyesült királysági állampolgárok tartózkodási jogait illeti, az EU27-tagállamok 2019. április 12-e előtt nemzeti szintű rendkívüli intézkedéseket dolgoztak ki, illetve fogadtak el annak érdekében, hogy az egyesült királysági állampolgárok és nem uniós családtagjaik az esetleges megállapodás nélküli brexitet közvetlenül követő időszakban továbbra is jogszerűen tartózkodhassanak az EU-ban. A Bizottság együttműködött az EU27-tagállamokkal az átfogó megközelítés koherenciájának biztosítása érdekében, ugyanakkor elismeri, hogy nemzeti rugalmasságra van szükség, mivel a tagállamok a jogi és közigazgatási rendszerüktől és a területükön tartózkodó brit állampolgárok számától függően eltérő kihívásokkal szembesülnek.

A helyzet további tisztázása érdekében a Bizottság az EU27-tagállamokkal szoros együttműködésben áttekintést adott a tartózkodási jogokkal kapcsolatos nemzeti intézkedésekről a brexitfelkészülési honlapjain. A Bizottság az EU27-tagállamoktól érkező inputok alapján folyamatosan frissíti ezt az áttekintést, és felszólítja az EU27-tagállamokat, hogy továbbra is tájékoztassák a területükön tartózkodó egyesült királysági állampolgárokat. A Bizottság emlékeztet arra, hogy prioritást képez a jelenleg az EU-ban tartózkodó egyesült királysági állampolgárok jogállásának védelme.

Ami az Egyesült Királyságban tartózkodó uniós polgárokat illeti, az Egyesült Királyság kormányának megközelítéséről szóló tájékoztatás elérhető az Egyesült Királyság kormányának honlapján.

A 2019. április 10-i negyedik brexitfelkészülési közleményben kifejtettek szerint a Bizottság arra vonatkozóan is együttműködött az EU27-tagállamokkal, hogy megállapodás nélküli brexit esetén kiegészítse a szociális biztonsági jogosultságoknak a rendkívüli intézkedésekre vonatkozó rendelet által biztosított védelmét. Ez olyan egyoldalú összehangolt rendkívüli megközelítést foglal magában, amelyet minden olyan biztosított személyre alkalmazni kell, akiknek jogosultságai a kilépés időpontja előtt érintették az Egyesült Királyságot. Ezen túlmenően az EU27-tagállamok dönthetnek úgy, hogy egyoldalúan alkalmazzák a biztosítási időszakok összesítésének elvét az Egyesült Királyságban a kilépést követően teljesített foglalkoztatásban töltött, biztosítási és tartózkodási időszakok tekintetében, vagy további egyoldalú intézkedéseket hoznak. Emellett lehetővé tehetik az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést a területükön tartózkodó egyesült királysági biztosított személyek számára. A Bizottság által a nemzeti intézkedésekről készített áttekintés megerősíti, hogy bár a meghozott intézkedések tekintetében van némi eltérés a tagállamok között – tükrözve azok sajátosságait –, az összehangolt megközelítés egységes szintű védelmet biztosít az EU27-tagállamokban. Az EU27-tagállamoknak fel kell használniuk a meghosszabbított időszakot a polgárok tájékoztatására, és biztosítaniuk kell a polgárok számára az Egyesült Királyság kilépésére való felkészüléshez szükséges információkhoz való hozzáférést.

Gyógyszerek, orvostechnikai eszközök és vegyi anyagok

Az Egyesült Királyság kilépése az emberi felhasználásra szánt gyógyszerek és állatgyógyászati készítmények két kategóriáját érinti: az Európai Bizottság által központilag engedélyezett gyógyszereket és készítményeket, illetve a tagállamok által nemzeti szinten engedélyezett gyógyszereket és készítményeket. 2019. április 12-ig csak kevés olyan központilag engedélyezett gyógyszer és készítmény volt (körülbelül 1 %), amely nem felelt meg a szabályozásnak. Ez a helyzet ugyan kezelhető, de mind a gyógyszeripar, mind a betegek érdeke, hogy rendezzék a kérdést. Az Európai Gyógyszerügynökség (EMA) közel áll ahhoz, hogy lezárja a központilag engedélyezett készítmények szabályozási megfelelésének folyamatát. A nemzeti szinten engedélyezett gyógyszerek és készítmények esetében több munka van hátra. A Bizottság határozottan arra ösztönzi az iparágat, hogy használja ki a meghosszabbított időszakot és az EMA-val és a nemzeti gyógyszerügynökségekkel szoros együttműködésben a fennmaradó gyógyszereket és készítményeket 2019. október 31-ig feleltesse meg a szabályozásnak. Ami a tételvizsgáló-helyeknek az Egyesült Királyságból az EU27-tagállamokba történő áthelyezését illeti, a Bizottság 2019 márciusában iránymutatást adott ki arról, hogy a vállalkozások bizonyos feltételek teljesítése mellett ideiglenes mentességet kaphatnak. Bár a kérdés az 50. cikk (3) bekezdése szerinti időszak meghosszabbítása miatt valószínűleg kevésbé releváns, az említett iránymutatás továbbra is érvényes mind a központilag, mind a nemzeti szinten engedélyezett gyógyszerekre és készítményekre vonatkozóan, hogy minél gyorsabban le lehessen zárni a minőségellenőrző vizsgálati helyszín EU27-be való áthelyezését.

Folyamatban van továbbá az orvostechnikai eszközök tanúsítványainak az Egyesült Királyság bejelentett szervezeteitől az EU27 bejelentett szervezeteihez történő átadása. Több egyesült királysági bejelentett szervezet új szervezeteket hoz létre az EU27-tagállamokban, vagy együttműködik az EU27 bejelentett szervezeteivel annak érdekében, hogy ügyfeleik tanúsítványait az EU27-tagállamoknak adják át. Bár 2019. április 12-e előtt érdemi előrelépés történt a tanúsítványok átadásában, továbbra is jelentős munkát kell végezni annak érdekében, hogy 2019. október 31-ig megvalósuljon a teljes körű megfelelés. Azokban az esetekben, amikor az Egyesült Királyság bejelentett szervezetei nem tudják időben átadni valamennyi ügyfelük tanúsítványait, a Bizottság határozottan arra ösztönzi a gyártókat, hogy saját maguk intézzék tanúsítványuknak egy EU27-tagállamban lévő bejelentett szervezetnek történő átadását. A tagállamoknak segíteniük kell a vállalkozásokat abban, hogy felkészülési intézkedéseiket a kritikus termékekre összpontosítsák, valamint arra, hogy időben találjanak egy EU27-tagállamban lévő bejelentett szervezetet, amelynek átadhatják tanúsítványaikat. A tagállamok rendszeresen megvitatják ezt a kérdést, különösen az orvostechnikai eszközökkel foglalkozó illetékes hatóságok hálózatának brexit munkacsoportjában, és rendszeres kapcsolatban állnak a Bizottsággal. A Bizottság álláspontja szerint az 50. cikk (3) bekezdése szerinti időszak 2019. október 31-ig történt meghosszabbítása elegendő időt biztosít mind a tanúsítványok átadásának, mind pedig a termékcímkék kiigazításának befejezéséhez.

A vegyi anyagok tekintetében 2019. április végéig 463 anyag REACH szerinti regisztrálását adták át az EU27-tagállamoknak, míg 718-at még mindig csak az Egyesült Királyságban letelepedett regisztrálók regisztráltak. Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) „brexit ablakot” nyitott a REACH-IT-ben, hogy megtegye a szükséges lépéseket a REACH szerinti regisztrálásoknak a kilépés időpontja előtti átadása érdekében. Az 50. cikk (3) bekezdése szerinti időszak legutóbbi meghosszabbítását követően az ECHA 2019. október 31-ig nyitva tartja a „brexit ablakot”. A Bizottság határozottan arra ösztönzi azokat az egyesült királysági regisztrálókkal rendelkező vállalkozásokat, amelyek még nem adták át regisztrációjukat az EU27-tagállamoknak, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel, valamint vegyék fel a kapcsolatot az EU27-tagállamokban lévő lehetséges társregisztrálókkal, további felhasználókkal és hangolják össze tevékenységeiket. Ha a regisztrálást nem adják át, az érintett vegyi anyagok a kilépés időpontjától kezdve nem hozhatók forgalomba az uniós piacon. A REACH szerinti engedélyezések terén az Egyesült Királyságban letelepedett kérelmezőknek a kínálati fennakadások elkerülése érdekében a kérelmüket át kell adni egy, az EU27-ben letelepedett vállalkozásnak.

Vámügyek, közvetett adózás és állategészségügyi határállomások

A vámügyek és a közvetett adózás területén a Bizottság számos technikai megbeszélést szervezett, és a kilépés korábbi időpontja előtt iránymutató feljegyzéseket tett közzé a vámügyekről, a hozzáadottérték-adóról (HÉA) és a jövedéki adóról. A tervek szerint a kilépés időpontjáig számos további ágazatközi helyzetfelmérő megbeszélésre kerül sor a nemzeti közigazgatásokkal. Az erőfeszítések arra is irányulnak, hogy munkaértekezletek, online videók vagy animációk révén speciális képzést biztosítsanak a nemzeti vámtisztviselők számára, valamint az új vámtisztviselők felvételét és a meglévő alkalmazottak átképzését szolgáló, gyorsított programokat szervezzenek.

A Bizottság ezenfelül folytatja a 2019. február 18-án elindított, többnyelvű kommunikációs kampányt, amelynek célja, hogy valamennyi uniós vállalkozást és az összes érdekelt felet elérje és támogassa az Egyesült Királyság kilépésére való felkészülésük során. A kommunikációs eszközök közé tartozik például egy külön erre a célra létrehozott honlap, tájékoztató füzetek, vámügyi útmutató, valamint azon technikai megoldások web alapú magyarázata, amelyeket annak biztosítására vezettek be, hogy megállapodás nélküli brexit esetén az Uniós Vámkódexet alkalmazzák az Egyesült Királyságra.

A nemzeti közigazgatások jelentős beruházásokat hajtottak végre az infrastruktúrában és az emberi erőforrásokban, elsősorban azokban a tagállamokban, amelyek az Európai Unió és az Egyesült Királyság közötti kereskedelem fő belépési és kilépési pontjai. A tagállamok a Bizottsággal is együttműködnek a gazdasági szereplők és az érdekelt felek tájékoztatására irányuló képzési és kommunikációs erőfeszítéseiben.

Tekintettel a gazdasági szereplők nagy számára, nehéz meghatározni a vállalkozások felkészültségének pontos szintjét a vámügyek területén, a statisztikai adatok azonban azt mutatják, hogy intézkedésekre került sor.

Először is 2019. februártól márciusig a vámhatóságok jelentősen több európai uniós nyilvántartási és azonosító számot (EORI-számot) adtak ki jövőbeli behozatali/kiviteli tevékenységekre vonatkozóan a gazdasági szereplők számára. A Bizottság e tekintetben tisztázta, hogy a gazdasági szereplők jóval a kilépés időpontja előtt benyújthatják az előírt adatokat és megtehetik a szükséges lépéseket a nyilvántartásba vételhez. Másodszor ugyancsak emelkedett a bizonyos vámkönnyítéseket és egyszerűsítéseket lehetővé tevő, engedélyezett gazdálkodó státusz iránti kérelmek száma. E tendenciák azt jelzik, hogy az érdekelt felek egyre jobban felkészültek a vámeljárásokkal összefüggésben, de nem jelentik azt, hogy valamennyi szükséges felkészülési intézkedést meghoztak. Az EORI-szám kiadása és az engedélyezett gazdálkodó státusz konkrétan csak néhány azon intézkedések közül, amelyeket a gazdasági szereplőknek a megállapodás nélküli brexitre való felkészüléshez meg kell hozniuk. A megállapodás nélküli brexit ugyanis például változásokat eredményezhet a logisztikai és működési tervezésben, vagy a vámügyi szakemberek esetleges felvételében is. Végül a fokozott erőfeszítések nem korlátozódhatnak az Egyesült Királysághoz közeli országokra: minden olyan, az EU27-tagállamokban működő vállalkozásnak, amely a kilépés időpontját követően folytatni kívánja az Egyesült Királysággal a kereskedelmet, intézkednie kell, és fel kell vennie a kapcsolatot a nemzeti vámhatósággal annak biztosítása érdekében, hogy minden szükséges előkészületet megtegyen.

Az állat- és növényegészségügyi ellenőrzések területén az EU27-tagállamok új állategészségügyi határállomásokat (ÁEH) hoztak létre vagy meglévőket bővítettek ki az Egyesült Királyságból az EU-ba érkező behozatal belépési pontjain. A fentiekben már említettük, hogy az 50. cikk (3) bekezdése szerinti időszak legutóbbi meghosszabbítására tekintettel ezeket az ÁEH-kat jóváhagyó nem jogalkotási aktust újra el kell fogadni. Addig is az EU27-tagállamoknak ezt az időszakot arra kell felhasználniuk, hogy értékeljék az ezekre az ÁEH-kra vonatkozó esetleges további kiigazítások szükségességét annak biztosítása érdekében, hogy azok a kezdetektől fogva teljes mértékben működőképesek legyenek. A Bizottság ezen túlmenően rendszeres kapcsolatot tart fenn a leginkább érintett tagállamokkal annak érdekében, hogy megállapodás nélküli brexit esetén gyorsan alkalmazni lehessen az Írország és az Európai Unió többi része között az Egyesült Királyságon át vezető szárazföldi összekötő utat, a szükséges informatikai rendszerek támogatását is beleértve.

Közlekedés

A légi közlekedés területén a rendkívüli intézkedésekre vonatkozó (EU) 2019/502 rendelet külön mechanizmust tartalmaz az uniós légitársaságok uniós többségi tulajdonlási és ellenőrzési követelményeknek való megfelelésére vonatkozóan az Egyesült Királyság kilépését követően. A légitársaságoknak a rendelet hatálybalépésétől (azaz 2019. március 28-tól) számítva 15 nap állt rendelkezésükre, hogy minden egyes nemzeti engedélyező hatóságnak benyújtsák azt a tervet, amelyben a követelményeknek való teljes megfelelés érdekében meghozandó intézkedéseket ismertetik. Az illetékes engedélyező hatóságoknak két hónap áll rendelkezésükre annak értékelésére, hogy az intézkedések biztosítják-e a megfelelést, és erről tájékoztatniuk kell a Bizottságot és a légi fuvarozót. A rendkívüli intézkedésekre vonatkozó rendelet értelmében az érintett légitársaságoknak ezt követően 2020. március 30-ig kell végrehajtaniuk az intézkedéseket és teljeskörűen megfelelniük a tulajdonlásra és az ellenőrzésre vonatkozó uniós jognak. Ez jelenleg folyamatban van, és a Bizottság rendszeres kapcsolatban áll a nemzeti hatóságokkal. A rendkívüli intézkedésekre vonatkozó rendelet azt is lehetővé teszi, hogy az egyesült királysági légi fuvarozók működési engedély iránti kérelmet nyújtsanak be minden olyan tagállamban, amelyben működni kívánnak; e rendelkezések ugyancsak 2019. március 28-a óta alkalmazandók.

A vasúti közlekedési ágazatban azoknak a gazdasági szereplőknek, amelyek nem tették meg a szükséges lépéseket a vonatkozó EU27-dokumentumok beszerzése érdekében, meg kell tenniük az ehhez szükséges intézkedéseket. A rendkívüli intézkedésekre vonatkozó (EU) 2019/503 rendelet már most is nagyvonalú időkeretet határoz meg a szabályoknak való megfelelés biztosítására. A meghosszabbításra tekintettel a Bizottság álláspontja szerint a gazdasági szereplőknek elegendő idő áll rendelkezésükre, hogy a kilépés időpontjáig biztosítsák a megfelelést. Azoknak a mozdonyvezetőknek, akik határon átnyúló vonalakon kívánnak vonatokat vezetni, és még nem szerezték meg az EU27-tagállamokban érvényes engedélyt – e mozdonyvezetők száma jelentős –, lépéseket kell tenniük ennek érdekében. A Csatorna-alagúton keresztül üzemelő vasúti társaságok biztonsági tanúsítványait és működési engedélyeit illetően a nemzeti hatóságok és egyes gazdasági szereplők további intézkedéseket hoztak annak biztosítására, hogy a vonatkozó EU27-tanúsítványok és engedélyek rendelkezésre álljanak.

Halászati tevékenységek

A halászati ágazatban a Bizottság gyors intézkedéseket hozott a rendkívüli helyzetre vonatkozó uniós rendeletek végrehajtása érdekében. A Bizottság és a tagállamok közösen dolgoztak az információk megfelelő formátumban történő összegyűjtésén, hogy az uniós hajók által az Egyesült Királyság vizeihez való hozzáférésre irányuló kérelmeket a halászati engedélyekre vonatkozó rendkívüli rendelet alkalmazandóvá válását követően azonnal kezelni lehessen. A Bizottság gondoskodni fog arról, hogy szükség esetén rendelkezésre álljanak a rendkívüli intézkedés gyors végrehajtásához szükséges struktúrák.

A Bizottság szorosan együttműködött a tagállamokkal azok operatív programjainak kiigazításában is, hogy az Európai Tengerügyi és Halászati Alap keretében rendelkezésre álló forrásokat szükség esetén és adott esetben fel lehessen használni ideiglenes szüneteltetésre. A Bizottság ismételten hangsúlyozza annak fontosságát, hogy az érintett EU27-tagállamok összehangolt megközelítést alkalmazzanak és felkészüljenek arra a lehetőségre, hogy az uniós hajók a továbbiakban nem férnek hozzá az Egyesült Királyság vizeihez. A Bizottság készen áll arra, hogy további konzultációkat segítsen elő az uniós vizeken folytatott halászati tevékenységek – többek között azok potenciális áthelyezése – terén bekövetkező változások vagy torzulások nyomon követésére, valamint összehangolt válaszadás lehetőségére szolgáló közös keret létrehozására irányulóan. A Bizottság emellett továbbra is együttműködik az Európai Halászati Ellenőrző Hivatallal, amely hasznos szerepet tölthet be az Egyesült Királyság kilépését követően a fokozott ellenőrzési, nyomonkövetési és felügyeleti igények tekintetében.

Amennyiben az Egyesült Királyság 2019. október 31-én megállapodás nélkül hagyja el az Európai Uniót, megfelelő időpontban mérlegelni kell majd a 2020. évi halászati lehetőségek meghatározásának vonatkozásait, többek között egy, a nemzetközi közjogi kötelezettségeknek megfelelő és tudományos szakvéleményeken alapuló, az Egyesült Királysággal kötendő specifikus megállapodást.

Pénzügyi szolgáltatások

A pénzügyi szolgáltatások területén a kilépés korábbi, 2019. április 12-i időpontjáig a vállalkozások jelentős haladást értek el a rendkívüli helyzetre vonatkozó tervezésük tekintetében, többek között letelepedtek az EU27-tagállamokban, módosították (átdolgozták) vagy megszüntették a határon átnyúló szerződéseket, valamint kiigazították az üzleti modelleket. Néhány kérdés azonban továbbra is fennáll. A Bizottság határozottan arra ösztönzi azokat a biztosítókat, pénzforgalmi szolgáltatókat és egyéb pénzügyi szolgáltatókat, amelyek üzleti tevékenységük bizonyos vonatkozásai (például a szerződések kezelése és az infrastruktúrákhoz való hozzáférés) tekintetében még mindig nincsenek felkészülve, hogy 2019. október 31-ig végezzék el teljeskörűen a felkészülést. A Bizottság együttműködik az uniós és nemzeti szintű felügyeletekkel annak biztosítása érdekében, hogy a vállalkozások maradéktalanul végrehajtsák rendkívüli helyzetre szóló terveiket, és elvárja, hogy az Egyesült Királyság felügyeleti hatóságai ne akadályozzák a vállalkozásokat ebben. A Bizottság a tagállamokkal karöltve azon is dolgozik, hogy összehangolt megközelítést biztosítson a rendkívüli helyzetre való felkészülést illetően a pénzügyi szolgáltatások területén nemzeti szinten, hogy megőrizze a pénzügyi stabilitást és elkerülje az egyenlő versenyfeltételek sérelmét a pénzügyi szolgáltatások egységes piacán. A Bizottság elkötelezett a stabil és nyitott pénzügyi piacok mellett. Amennyiben azonban az Egyesült Királyság 2019. október 31-én megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból, az szükségszerűen a pénzügyi szolgáltatások piacának széttagoltságához fog vezetni.

A tájékoztató teljes példányát itt érheti el. Letöltheti továbbá a felkészülési és rendkívüli jogalkotási aktusok felsorolását és az Európai Bizottság közleményeinek felsorolását is.

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.