Hogyan álljunk neki a vám-árunyilatkozat utólagos módosításához? - Vámprogram
Hogyan álljunk neki a vám-árunyilatkozat utólagos módosításához?
A vám-árunyilatkozatok utólagos módosítása sok esetben nem bizonyul egyszerű feladatnak, pedig az alapvámeljárás módosítása révén a Gazdálkodóknak lehetősége nyílhat a már befizetett vámok utólagos visszaigénylésére.
A Vámkódex 173. cikk (3) bekezdése alapján a nyilatkozattevő kérelme esetén a vám-árunyilatkozat elfogadása napjától számított három éven belül engedhető meg a vám-árunyilatkozatnak az áruk átengedését követő módosítása annak érdekében, hogy a nyilatkozattevő megfeleljen az áruknak a szóban forgó vámeljárás alá vonásával kapcsolatos kötelezettségeinek.
Számos olyan példát lehetne sorolni, amikor utólagos módosítási eljárást kell beadni vám-árunyilatkozatra vonatkozóan.
Mi most csak azt az esetet emelnénk ki, amikor a Gazdálkodónak az alapvámeljárás módosítása révén lehetősége nyílik a már befizetett vám utólagos visszaigénylésére.
Tapasztalataink alapján ezekkel valóban csak akkor foglalkozik a Gazdálkodó, ha több tízmillió forintnyi visszaigénylés lehetősége áll fenn. Miért csak ekkor?
Alapvetően az utólagos eljárás nem egyszerű dolog, mivel
- magasabb szintű szakmai ismereteket,
- precizitást,
- rendszerszemléletet és
- rengeteg embernapot igényel.
A vámügynökök humánerőforrás hiánya miatt és a fent említett okokból kifolyólag általában nem szívesen vállalják el ezt a feladatot. De mi lehet a megoldás ebben az esetben? A Gazdálkodónak valóban le kell mondania arról a kedvezményről, amelyre jogosult lenne?
Az elmúlt közel 20 év alatt a Régens csapata számos utólagos módosítási eljárás projektben vett részt.
Számos alkalommal kerestek meg minket Ügyfeleink, hogy segítsünk nekik az utólagos vám-árunyilatkozatok módosításában.
Hogy állunk neki egy ilyen jellegű feladatnak?
- Az igények megfogalmazását követően elkészítjük a workflow-t, mely keretein belül meghatározásra kerülnek:
- az egyes módosítási pontok,
- az utólagos módosítási eljáráshoz szükséges okmányok és
- hogy az esetleges vámeljárás módosítása milyen egyéb vám-árunyilatkozat módosítását jelentheti.
- Minden esetben az eredeti állapot fenntartása mellett biztosítjuk az átláthatóságot.
- A vámhatósággal történő egyeztetetés jelentősége nem elhanyagolható, hogy rájuk is minél kevesebb adminisztráció háruljon.
Jól definiált, összetett programeljárásokkal megkönnyíthető a munka:
- részletes naplózásra kerülnek a módosítások
- az eredeti állapot bármikor visszakereshető, megtekinthető
- a változásokról kimutatások készíthetőek
- az adatokból előre számítások végezhetőek (pl. a visszaigényelhető vámot illetően)
- előállnak a módosított adattartalmú vám-árunyilatkozatok (módosító lap, EV XML, stb.)
Természetesen a vámprogram zártságát meg kell őrizni, ezért minden esetben részletes jegyzőkönyv kerül kiállításra az elvégzett feladatokról és auditáljuk a munkafolyamatokat.
Az ilyen jellegű projektjeink mindegyike sikeresen zárult Ügyfeleink maximális elégedettségével, hiszen kézzelfogható eredmény Megbízóink számára a "talált pénz".