Hogyan álljunk neki a vám-árunyilatkozat utólagos módosításához?

2019/ 27/09

A vám-árunyilatkozatok utólagos módosítása sok esetben nem bizonyul egyszerű feladatnak, pedig az alapvámeljárás módosítása révén a Gazdálkodóknak lehetősége nyílhat a már befizetett vámok utólagos visszaigénylésére.

A Vámkódex 173. cikk (3) bekezdése alapján a nyilatkozattevő kérelme esetén a vám-árunyilatkozat elfogadása napjától számított három éven belül engedhető meg a vám-árunyilatkozatnak az áruk átengedését követő módosítása annak érdekében, hogy a nyilatkozattevő megfeleljen az áruknak a szóban forgó vámeljárás alá vonásával kapcsolatos kötelezettségeinek.

Számos olyan példát lehetne sorolni, amikor utólagos módosítási eljárást kell beadni vám-árunyilatkozatra vonatkozóan.

Mi most csak azt az esetet emelnénk ki, amikor a Gazdálkodónak az alapvámeljárás módosítása révén lehetősége nyílik a már befizetett vám utólagos visszaigénylésére.

Tapasztalataink alapján ezekkel valóban csak akkor foglalkozik a Gazdálkodó, ha több tízmillió forintnyi visszaigénylés lehetősége áll fenn. Miért csak ekkor? 

Alapvetően az utólagos eljárás nem egyszerű dolog, mivel 

  • magasabb szintű szakmai ismereteket, 
  • precizitást,
  • rendszerszemléletet és
  • rengeteg embernapot igényel.

A vámügynökök humánerőforrás hiánya miatt és a fent említett okokból kifolyólag általában nem szívesen vállalják el ezt a feladatot. De mi lehet a megoldás ebben az esetben? A Gazdálkodónak valóban le kell mondania arról a kedvezményről, amelyre jogosult lenne?

Az elmúlt közel 20 év alatt a Régens csapata számos utólagos módosítási eljárás projektben vett részt.

Számos alkalommal kerestek meg minket Ügyfeleink, hogy segítsünk nekik az utólagos vám-árunyilatkozatok módosításában.

Hogy állunk neki egy ilyen jellegű feladatnak?

  • Az igények megfogalmazását követően elkészítjük a workflow-t, mely keretein belül meghatározásra kerülnek:
    • az egyes módosítási pontok,
    • az utólagos módosítási eljáráshoz szükséges okmányok és
    • hogy az esetleges vámeljárás módosítása milyen egyéb vám-árunyilatkozat módosítását jelentheti.
  • Minden esetben az eredeti állapot fenntartása mellett biztosítjuk az átláthatóságot.
  • A vámhatósággal történő egyeztetetés jelentősége nem elhanyagolható, hogy rájuk is minél kevesebb adminisztráció háruljon.

Jól definiált, összetett programeljárásokkal megkönnyíthető a munka:

  • részletes naplózásra kerülnek a módosítások
  • az eredeti állapot bármikor visszakereshető, megtekinthető
  • a változásokról kimutatások készíthetőek
  • az adatokból előre számítások végezhetőek (pl. a visszaigényelhető vámot illetően)
  • előállnak a módosított adattartalmú vám-árunyilatkozatok (módosító lap, EV XML, stb.) 

Természetesen a vámprogram zártságát meg kell őrizni, ezért minden esetben részletes jegyzőkönyv kerül kiállításra az elvégzett feladatokról és auditáljuk a munkafolyamatokat.

Az ilyen jellegű projektjeink mindegyike sikeresen zárult Ügyfeleink maximális elégedettségével, hiszen kézzelfogható eredmény Megbízóink számára a "talált pénz".

 
 
Tudjon meg többet NAV integrációs megoldásainkról!
 
 

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.