Az idei év lehet az elektromos teherautók elterjedésének fordulópontja

2022/10/03

2022-ben több mint 6,3 millió elektromos jármű lesz kézbesítve világszerte, harmadával több, mint 2021-ben egy tanulmány szerint. A furgonok és teherautók kategóriájában a növekedés még nagyobb lesz.

Az előrejelzés szerint idén több mint 126 ezer darab elektromos furgon fog a piacra kerülni, ami 46,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A teherautók szegmensében 22 700 jármű leszállítása várható, ami 49 százalékkal több, mint az előző évben, amikor 15 100 elektromos teherautó került ki a gyártósorokról.
A kisteherautók esetében az elektromos járművek 2021-es kiszállításainak növekedése magasabb volt az idei évre előre jelzett mennyiségnél, az elektromos teherautók esetében ennek ellenkezője várható. A szegmens tavaly 41,5 százalékkal nőtt az előző évhez képest, idén pedig várhatóan meghaladja majd a 49 százalékot.


Az elektromos járművek főbb piacait tekintve Kína várhatóan 46 százalékos részesedéssel rendelkezik majd. A második piac Nyugat-Európa lesz körülbelül 1,9 millió járművel. Míg Észak-Amerikában 855 ezer elektromos jármű kerül majd ki várhatóan az utakra.


Ahogy nő az utakon közlekedő „elektromos autók” száma, úgy nő a töltésükhöz szükséges infrastruktúra is. A nyilvános töltőpontok száma a 2021-es 1,6 millióról idén 2,1 millióra emelkedhet.

És egy kis történelem: 
A villanyautó több mint 100 éves jelenség az emberiség életében. Az első autók is elektromosak voltak és számos előnyük volt a belsőégésű motorral felszerelt autókkal szemben. Az elektromos motort Jedlik Ányos találta fel 1828-ban. Egy kis modellautóra szerelte az elektromos motort, hogy bemutathassa annak működését. Ez a modell még nagyon messze állt attól, amit ma elektromos autónak nevezünk.
A századfordulón azonban eltűntek ezek az autók, amelynek fő okai a modern futószalagos gyártási módszer és az olcsó üzemanyagárak voltak, hisz elindult a tömeggyártás, és ezzel a modellek árát is jóval alacsonyabban tudták tartani.
Voltak próbálkozások a 70-es 80-as években az elektromos autók feltámasztására, amit jórészt az olajválság produkált, de ezek kisebb, lokális projektek maradtak.

Viszont a 2000-es években újra felébredt az érdeklődés a zöld közlekedés iránt, az elmúlt száz évben rengeteget fejlődött a technika és globalizálódott a világ gazdasága. Az olaj, mint legfőbb energiahordozó kitermelése lassan eléri a csúcspontját.

A jövő tervezése során kiemelt szerepet kap a fenntarthatóság kérdése, így új alternatívákra lesz szükség a kimerülő energiahordozók pótlására, károsanyag-kibocsátásunk csökkentésére és a környezet megóvására, ennek pedig fontos területe a közlekedés. Hosszú távú megoldásnak az elektromos autók elterjedése mutatkozik.
 

Forrás: https://trans.info/hu

Értesüljön elsőként a vámszakmai hírekről és újdonságainkról!

Az adatkezelési tájékoztatót és a használati feltételeket elolvastam, megértettem és elfogadom.